Sabtu, 2 Julai 2011

Larian 1Murid 1Sukan dapat sambutan!

SEKOLAH, 02 Julai: Biarpun larian bermula lewat sedikit daripada perancangan iaitu pada hampir 8.00 pagi, namun sambutannya agak diterima semua pelajar. Itulah yang dapat disimpulkan daripada program larian dan pelancaran "1Murid 1Sukan 1Malaysia" yang berlangsung hari ini.
Aturcara bermula pada 6.30 pagi namun tidak ramai yang datang pada pagi tersebut. Selepas beberapa minit kemudian kelihatan beberapa orang pelajar datang ke sekolah kemudiannya. Aturcara ini diadakan di SMKPaka namun kemungkinan masyarakat dan ibu bapa kepada para pelajar tersebut tidak dapat hadir.
Program larian ini dimulakan dengan perhimpunan khas, di mana semua pelajar dihimpunkan di dataran sekolah. Kemudian, kedatangan pelajar diambil bagi memastikan tiada seorang pun tertinggal. Seperti dalam aturcara, sebenarnya diperdengarkan ucapan perutusan daripada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin yang juga Menteri Pelajaran yang merasmikan Larian "1Murid 1Sukan 1Malaysia" (1M 1S 1M) di peringkat kebangsaan, namun ia tidak dapat dilakukan atas sebab-sebab teknikal. Seterusnya, para pelajar melakukan senaman regangan untuk memudahkan pergerakan mereka. Kemudian, barulah mereka boleh ber'lari' bersama-sama pada hampir jam 8.00 pagi. Tapi, ini bukan larian semata-mata, pelajar-pelajar tersebut hanyalah berjalan dalam kawasan kampung yang berdekatan. Tiada hadiah ditawarkan untuk acara ini.
Pulang daripada larian, para pelajar dapat sebuah botol air mineral dan roti sebagai penghilang dahaga dan lapar dan mereka mengambil kesempatan untuk berehat sebentar sementara menunggu acara seterusnya; iaitu Sukaneka Tingkatan bersempena program pelancaran 1M 1S 1M.
Terdapat bebrapa aktiviti sukaneka dipertandingkan (tetapi tiada hadiah ditawarkan setakat ini); antaranya 'Alien Game', 'Explorace', bola keranjang, bola jaring dan permainan tarik tali yang melibatkan kesemua pelajar Tingkatan 1 hingga 5. Sesudah kesemua permainan itu tamat, satu acara penutupan program diadakan dan Pengetua diberi penghormatan untuk menutup program ini. Dalam acara itu, pihak sekolah dengan gembiranya mengumumkan cuti peristiwa bagi sekolah tersebut pada keesokan harinya atas sambutan yang hebat daripada pelajar.
Ternyata sambutan yang diberikan amat menggalakkan, bukan setakat di sekolah ini saja, malah seluruh sekolah di Malaysia dengan pelancaran program itu di peringkat kebangsaan yang berlangsung di Taiping, Perak mendapat sembutan yang meriah. Ia bermatlamatkan seorang murid/pelajar sekolah mesti mempunyai satu sukan yang diminati atau diceburinya, dengan harapan semua rakyat Malaysia cergas dan cerdas dengan bersukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya yang berdaftar saja boleh komen di sini. Jangan komen sesuatu yang boleh menimbulkan implikasi kepada sesiapa. Komen yang memang tak masuk akal akan dibuang. Sekian, harap maklum.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HSBHCatatan Paling Ramai Baca.