Selasa, 14 Jun 2011

Terengganu akhirnya cuti!

DALAM NEGERI, 14 Jun: Selepas beberapa hari berteka-teki, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said akhirnya memberikan cuti peristiwa kepada seluruh rakyat negeri Terengganu pada Ahad depan, 19hb Jun 2011.
Menteri Besar itu mengumumkannya ketika berucap pada majlis meraikan kejayaan kontinjen Terengganu dalam Sukan Malaysia (SUKMA) yang berlangsung di Kuala Lumpur dan pasukan bolasepak Terengganu yang menjulang Piala FA selepas mengalahkan Kelantan dalam persaingan peringkat akhir Piala FA pada 11hb Jun, malam semalam (13hb Jun).
Sebelum ini ramai pihak termasuk pelajar sekolah merungut tentang pemberian cuti peristiwa pada Ahad lalu (12hb Jun) yang menyebabkan beberapa orang pelajar di beberapa buah sekolah di Terengganu yang sepatutnya bersekolah hari itu tidak hadir. Malah, mereka tertunggu-tunggu cuti peristiwa di negeri ini seperti yang telah berlaku di Kelantan pada 12hb Jun itu, iaitu Menteri Besar Kelantan mengumumkannya sebelum perlawanan piala FA itu bermula, sehari sebelumnya. Ini menyebabkan orang ramai menganggap kerajaan negeri Terengganu berteka-teki untuk meluluskan sesuatu cuti.
Ini kerana, alasan mereka, kalaulah Terengganu menang Piala FA dengan Kelantan cuti peristiwa boleh dilakukan pada Ahad lalu, atau jika Terengganu menang dalam SUKMA, cuti peristiwa boleh diadakan sehari selepas perasmian penutup (13hb Jun); namun jika dianalisis pemberian cuti pada 19hb Jun, kerajaan negeri Terengganu sebenarnya mahu berhati-hati dalam memberikan cuti dan tidak mahu terburu-buru dalam meluluskan sesuatu cuti itu.
Orang ramai yang mendengar berita itu ketika hadir di majlis itu malam semalam (13hb Jun) merasa lega dan memahami ia dilakukan untuk menghargai pemain-pemain bolasepak Terengganu dan juga kontinjen negeri itu dalam memburu kejuaraan masing-masing. Ia juga diberikan sebagai tanda penghargaan kepada mereka yang menyokong pasukan bolasepak negeri itu serta kontinjen Terengganu tanpa berputus asa.
Jadi, HSBH dan seluruh rakyat Terengganu berterima kasih dengan pemberian cuti ini dan mengucapkan tahniah atas kejayaan negeri tersebut dalam memahat satu sejarah yang gemilang dalam bidang sukan dan diingati sepanjang masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya yang berdaftar saja boleh komen di sini. Jangan komen sesuatu yang boleh menimbulkan implikasi kepada sesiapa. Komen yang memang tak masuk akal akan dibuang. Sekian, harap maklum.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HSBHCatatan Paling Ramai Baca.